ترفندهاي سريع تميز كردن خانه چيست؟ چگونه خانه خود را سريع تميز و مرتب كنيم؟ راهكارهاي تميز كردن خانه در كوتاه‌ترين زمان چيست؟ براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟

بسياري از تميز كردن خانه متنفرند اما همه خانه تميز را دوست دارند. تميز كردن خانه كار خيلي سخت و طاقت‌فرسايي نيست، اما براي كساني كه شاغل هستند و زمان كمي براي نظافت خانه دارند، مي‌تواند به يك كار سخت تبديل شود. علاوه بر اين گاهي به دلايل مختلف مثلا مهمان سرزده، بايد خانه را در زمان كوتاهي تميز و مرتب كرد. در اين نوشته سعي داريم به راهكارها و ترفندهاي تميز كردن خانه در كمترين زمان ممكن بپردازيم. براي استفاده بهينه از وقت و تميز كردن سريع منزل خود، نكات زير را دنبال كنيد.

برای نظافت منزل در تهران به شرکت مهرگان مراجعه کنید.

نحوه تميز كردن سريع خانه

1-يك استراتژي هميشگي داشته باشيد.

داشتن يك سيستم تميزكاري مي‌تواند زمان تميزكاري را به نصف كاهش دهد. به اين معني كه خانه را هر بار با نظم يكسان تميز كنيد. بدانيد از كدام اتاق بايد شروع كنيد و در كدام نقطه بايد كار را تمام كنيد. در اين صورت وقتتان را با رفتن و آمدن بيهوده هدر نمي‌دهيد.

2-كل خانه را تميز كنيد، نه هر اتاق را جداگانه

تميز كردن خانه را به عنوان يك كل واحد در نظر بگيريد. يعني بهتر است به جاي اينكه هر اتاق مانند آشپزخانه، اتاق خواب و پذيرايي را جداگانه تميز كنيد، همه را با هم انجام دهيد. مثلا ابتدا همه خانه را گردگيري كنيد، بعد همه خانه را جارو كنيد، نه اينكه براي هر اتاق اين ‌كارها را جداگانه انجام دهيد. اگر همه روند تميز كردن خانه را براي هر اتاق جداگانه انجام دهيد، احساس مي‌كنيد كه در يك چرخه بي‌پايان هستيد و كارهاي مشابه را مدام تكرار مي‌كنيد. بنابراين زودتر خسته مي‌شويد.

3-تمام ابزار تميز كردن را آماده در يك‌جا قرار دهيد.

آماده كردن و قرار دادن همه وسايل شست‌و‌شو و تميز كردن خانه در يك‌جا، باعث مي‌شود سردرگم نشويد و سريع كار را شروع كنيد. ديگر لازم نيست حين تميز كردن وقت خود را براي جست‌وجو يا تهيه ابزار هدر دهيد. حتي بهتر است همه مواد شستشو را در اسپري‌ها و يا ظرف‌هاي كوچك بريزيد كه بتوانيد همه را در يك سبد يا سطل با هم حمل كنيد و هنگام تميزكاري، رفت‌وآمد بيهوده انجام ندهيد.

4-ابتدا آشفتگي را از بين ببريد.

اولين كار قبل از تميزكردن خانه مرتب كردن وسايل و از بين بردن بي‌نظمي‌ها در هر اتاق است. اگر قرار دادن وسايل در جاي خود خيلي وقت مي‌گيرد، بهتر است يك محفظه يا سبد داشته باشيد و همه چيز را در آن جاي دهيد و بعدا سر وقت آن‌ها را جابجا كنيد.

يك كيسه زباله در دست بگيريد و هرچه زباله و روزنامه‌هاي تاريخ گذشته، جعبه‌هاي مقوايي، باقيمانده غذا و … كه ديگر قابل استفاده نيستند را داخل كيسه زباله بريزيد و دور بيندازيد. همچنين اگر ظرف كثيفي در آشپزخانه داريد، آن را ابتدا بشوييد يا در ماشين ظرفشويي قرار دهيد و بعد به ديگر كارها برسيد.

5-از بالا شروع كنيد.

مهم نيست كه چه اتاقي را تميز مي‌كنيد، نظافت را از بالا به پايين انجام دهيد تا خاك و گرد و غبار و آلودگي از سطوح بالاتر روي سطوح پايين كه هنوز تميز نشده‌اند، بيفتد. كف اتاق‌ها را به عنوان آخرين مرحله تميز كنيد تا آلودگي‌ها به طور كامل تميز شوند.

6-گرد و غبار را تميز كنيد.

بعد از مرتب كردن و جمع كردن وسايل نوبت گردگيري است. حواستان باشد قبل از شروع گردگيري، از خاموش بودن پنكه‌ها اطمينان حاصل كنيد. زيرا باعث پخش شدن ذرات گردوغبار مي‌شوند. گردگيري را از وسايلي كه بيشتر در ديد هستند شروع كنيد. مثلا ابتدا قسمت بالاي مبلمان، روي ميزها، زير قفسه‌ها، روي نرده‌ها، قاب عكس‌ها، دستگيره‌ها و صفحه تلويزيون را تميزكنيد. براي سطوحي مانند قسمت بالايي پرده‌ها كه دسترسي به آن‌ها مشكل است، پارچه اي از ميكروفيبر را به انتهاي جارو ببنديد و محل‌هايدور ازدسترسي را گردگيري كنيد.

7-آينه‌ها و شيشه‌ها را پاك كنيد.

بعد از گردگيري به سراغ آينه‌ها و شيشه‌ها برويد. براي تميز كردن آينه و سطح شيشه، از يك پارچه ميكروفيبر مرطوب يا مايع شيشه‌پاك‌كن استفاده كنيد و بعد يك پارچه خشك روي آن بكشيد كه جاي لك باقي نماند. همچنين براي تميز كردن شيشه از حركات افقي و بالا به پايين استفاده كنيد. حركات دايرهاي رگه‌هاي آلودگي روي شيشه به جاي مي‌گذارند.

8-ميزهاي پيشخوان و سطوح آن را ضدعفوني كنيد.

حالا نوبت تميز كردن سطوح مانند ميزهاي پيشخوان، سطح كابينت‌ها، دستگيره‌هاي در، كليدهاي روشنايي، ريموت تلويزيون و تلفن است. چون تماس دست با اين سطوح زياد است، بهتر است هنگام تميز كردن، آن‌ها را ضدعفوني هم بكنيد. با مخلوط كردن يك چهارم تا نيم فنجان سركه سفيد يا سركه سيب با يك فنجان آب، يك محلول ضدعفوني كننده غيرسمي تهيه كنيد و با خيال راحت سطوح را برق بيندازيد.

9- جارو بزنيد.

بعد از از بين بردن آلودگي و گردوغبار، نوبت جاروبرقي است. كف تمام اتاق‌ها، آشپزخانه و سرويس بهداشتي را جارو كنيد. اين كار باعث مي‌شود، اگر گردو غباري هم باقي مانده با جارو تميز شود.

10- وان‌، سينك‌ها و توالت را تميز كنيد.

بعد از تميز كردن اتاق‌ها در آخر به سراغ سينك‌ها، سرويس بهداشتي و حمام برويد. براي تميز و براق كردن اين سطوح بايد اسپري يا مايع سفيدكننده و ضدعفوني‌كننده را حدود 15 دقيقه زودتر روي آن‌ها بزنيد تا پاك‌كننده آلودگي‌ها و لكه‌ها را حل كند. سپس به آشپزخانه و بعد سرويس بهداشتي برگرديد و شروع به شستشو كنيد.

11-پيش‌گيري كنيد.

بهترين كار براي اينكه زمان زيادي براي تميزكاري كلي صرف نكنيد اين است كه بسياري از كارهاي مربوط به تميزكاري را به صورت روتين انجام دهيد و بار خود را سبك كنيد:

براي اينكه هميشه حمامي تميز و بدون جرم داشته باشيد، بهتر است بعد از هر بار استفاده از حمام، ديوارها و شيرآلات را با آب بشوييد و چند قطره جرم‌گير روي نقاطي كه جرم جمع مي‌شود، بريزيد. اين كار باعث مي‌شود جرم در آن نقاط جمع نشود.

پس از شستن و مسواك زدن دندان‌ها، سينك دستشويي را تميز كنيد.

براي اينكه هميشه آشپزخانه تميزي داشته باشيد، بعد از هر بار پخت غذا، نقاطي كه چربي جمع شده است را با پاك‌كننده‌هاي مخصوص يا آب گرم تميز كنيد، زيرا تجمع چربي و ماندن طولاني مدت لكه‌ها، تميز كردن را سخت و زمان‌بر مي‌كند.

پيش از خوردن صبحانه، تمام لباس‌هاي كثيف را داخل ماشين لباسشويي بيندازيد و به كارهاي خود برسيد. بعد از اتمام شستشو، لباس‌ها را سريعا از ماشين لباس‌شويي درآوريد و آن‌ها را آويزان كنيد. لباس‌ها را بر روي هم كپه نكنيد، بلكه آن‌ها را روي رخت‌آويز آويزان كنيد.

به جاي اين‌كه ظرف‌ها را پس از غذا خوردن داخل سينك ظرفشويي قرار دهيد، آن‌ها را داخل ماشين ظرفشويي بگذاريد.

قابلمه‌ها را سريعا پس از غذا پختن در آب قرار داده تا خيس بخورند.

بعد از هر بار غذا خوردن، روي ميز غذا را تميز كنيد.

12-كار را تقسيم كنيد.

براي تميز كردن سريع خانه آن را به يك كار تيمي تبديل كنيد. يك زمان را از قبل با خانواده خود تنظيم كنيد و به هر شخص وظايفي اختصاص دهيد. كار گروهي مي‌تواند تميز كردن خانه را به يك سرگرمي تبديل كند و خانه را در كمترين زمان برق بيندازد.

نكات ريز تميز كردن وسايل خانه:

اگر لكه‌هاي سخت روي سطوح وجود دارد، جوش شيرين را با آب مخلوط كرده و محل لك را با پارچه كمي مالش دهيد.

براي پاك كردن لكه‌هاي زنگ‌زده در پاسيوها، ايوان‌ها و شيرآلات از آب ليمو استفاده كنيد. اسيد موجود در آب ليمو باعث حل شدن زنگ‌زدگي مي‌شود. ليمو را از وسط برش دهيد، آن را روي لكه فشار دهيد و اجازه دهيد حدود 10 دقيقه در آن خيس بخورد. براي لكه‌هايي كه براي زماني طولاني روي سطوح مانده‌اند، از يك برس سفت استفاده كنيد. سپس با آب ليمو و در نهايت با آب محل لكه را تميز بشوييد.

اگر روي شيرآلات رسوبات معدني آب، لكه‌هاي سختي ايجاد كرده است، براي تميز كردن آن‌ها از سركه سفيد استفاده كنيد. مقداري سركه را روي پارچه تميز بريزيد و شيرهاي آب را پاك كنيد. براي درخشش آن‌ها تلاش زيادي لازم نيست.

بعد از تميزكاري، يك نگاه كلي به خانه بيندازيد و قسمت‌هايي از خانه كه بايد مرتب شوند، مثل كوسن‌ها و رومبلي را مرتب كنيد.

در آخر براي عطرآگين شدن خانه چند عدد شمع معطر با اسانس ملايم روشن كنيد و از تميزي خانه لذت ببريد.

منبع:

https://www.inpinapp.com/mag/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87