یکی از کشورهای مورد علاقه جوانان برای اخذ اقامت تحصیلی، کشور ترکیه است. هزینه پایین تحصیل و زندگی در ترکیه از یک سو، و فاصله زمانی اندک آن تا ایران از سوی دیگر انگیزه تعداد زیادی از علاقه مندان به ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه است.
سطح علمی دانشگاه های این کشور کاملا مناسب است، و دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی از لیسانس گرفته تا دکتری می توانند در این دانشگاه ها تحصیل کنند، و اطمینان داشته باشند که پس از اتمام دوران تحصیل می توانند در این کشور مشغول به کار شده و اقامت دائمی بگیرند. اگر شما نیز به ادامه تحصیل در ترکیه علاقه دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با 10 دانشگاه برتر ترکیه برای تحصیل آشنا شوید.

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه جزو ده مقصد برتر تحصیلی دنیا محسوب می شود، که به دلیل عدم نیاز به دریافت ویزای تحصیلی و همچنین هزینه های مناسب تحصیل و زندگی دانشجویی، به یکی از انتخاب های اصلی متقاضیان ادامه تحصیل در اروپا تبدیل شده است. اصلی ترین شرایط تحصیل در ترکیه، اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور است. دانشگاه های ترکیه فقط به دانشجویانی پذیرش تحصیلی می دهند که رزومه تحصیلی بسیار خوبی داشته باشند. از دیگر شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه، اخذ بورسیه تحصیلی است. به این صورت که دانشجویانی که سطح علمی بالایی دارند، اما توانایی مالی برای سفر به ترکیه و تحصیل در این کشور را ندارند، می توانند با اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه به این کشور مهاجرت کنند.

معرفی 10 دانشگاه برتر ترکیه از نظر سطح علمی و امکانات رفاهی

در حال حاضر نزدیک به 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که در این بین 17 دانشگاه در فهرست 1000 مرکز آموزشی برتر دنیا قرار دارد. ما در این بخش قصد داریم 10 دانشگاهی که از نظر سطح علمی، تولید علم، امکانات آموزشی و امکانات رفاهی در سطح بسیار خوبی قرار دارند، به شما معرفی کنیم.

  1. دانشگاه چانکایا (Cankaya University)

دانشگاه چانکایا ترکیه، در تاریخ ۹ جولای ۱۹۹۷ به رسمیت شناخته شد و از آن زمان تا به امروز توانسته به یکی از دانشگاه های مطرح ترکیه تبدیل شود. کارکنان و مدرسان این دانشگاه از یک طرف و هزاران دانش آموخته همراه با خانواده های آنها از طرف دیگر به یک عامل انگیزشی برای ایجاد چانکایا تبدیل شدند. چانکایا دو کمپ دارد که کمپ بالگات در شهر آنکارا و کمپ مرکزی آن در جاده اسکی شهیر واقع شده اند. این دانشگاه از بهترین اساتید ترکیه و اروپا برای آموزش دانشجویان خود استفاده می کند، و امکانات رفاهی و تفریحی بسیار خوبی برای آنها فراهم کرده است.

 

  1. دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه کوچ ترکیه در سال ۱۹۹۳ تاسیس گردید. این دانشگاه جزو دانشگاه های خصوصی بوده و از لحاظ رتبه بندی جهانی جزو اولین و بهترین دانشگاه های کشور ترکیه است. ساختمان مرکزی دانشگاه در شهر استانبول واقع شده، و امکانات رفاهی و تفریحی این دانشگاه بسیار عالی و لوکس است. برای تحصیل در این دانشگاه باید در آزمون SAT حد نصاب لازم را کسب کنید.

 

  1. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

دانشگاه حاجت تپه در سال ۱۹۶۷ میلادی راه اندازی شد. این دانشگاه کاملا دولتی بوده و در شهر آنکارا واقع شده است. دانشگاه حاجت تپه یکی از دانشگاه های جامع و ممتاز ترکیه محسوب می شود و انواع رشته های گروه علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی، علوم طبیعی و کاربردی و رشته های هنری در آن تدریس می گردد. برای تحصیل در این دانشگاه باید در آزمون SAT حد نصاب لازم را کسب نمایید.

 

  1. دانشگاه سابانجی (Sabanci University)

دانشگاه سابانجی در شهر استانبول واقع شده و پنجمین موسسه آموزشی برتر کشور ترکیه است. این دانشگاه جزو دانشگاه‌های تازه تاسیس ترکیه است، که کار خود را از پاییز 1999 آغاز کرده و در حال حاضر حدود 4000 دانشجو دارد. امکانات تفریحی و رفاهی این دانشگاه در سطح کالج های اروپایی است.

 

  1. دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

دانشگاه بیلکنت در سال 1984 تأسیس گردیده و دانشگاهی انگلیسی زبان است که به صورت خصوصی و غیرانتفاعی اداره می‌شود. این دانشگاه در آنکارا پایتخت کشور ترکیه واقع شده و از سطح علمی و امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است.

  1. دانشگاه بغازیجی (Bogazici University)

این دانشگاه در سال ۱۸۶۳ بنیان نهاده شده و اولین دانشگاه آمریکایی است که خارج از ایالات متحده آمریکا تأسیس شده است. دانشگاه بغازیچی یک دانشگاه کاملا دولتی و رایگان با زبان آموزشی انگلیسی است. در آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه، دانشگاه بغازیچی پر طرفدارترین دانشگاه در ترکیه است و دانش آموزانی که رتبه بهتری دارند، برای تحصیل در ترکیه ابتدا این دانشگاه را انتخاب می کنند.

 

  1. دانشگاه کارابوک

دانشگاه کارابوک يك دانشگاه دولتي است که در سال ۲۰۰۷ در شهر کارابوک تركيه تأسیس شده است. زبان رسمی این دانشگاه، تركي و انگليسي است، و هم اكنون بيش از ۴۲۰۰۰ دانشجو در اين دانشگاه در حال تحصیل هستند.

 

  1. دانشگاه استانبول (Istanbul University)

 این دانشگاه دولتی بوده و در شهر استانبول واقع شده است. برای تحصیل در این دانشگاه حتما باید در آزمون YOS حد نصاب لازم را کسب کنید.

 

  1. دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه در سال ۱۹۵۶ در آنکارا تأسیس گردیده و در حال حاضر در جایگاه دهم دانشگاه های برتر ترکیه قرار دارد، زیرا نقشی حیاتی در توسعه صنایع ترکیه و کشورهای خاورمیانه داشته و هم اکنون حدود ۳۱۰۰۰ دانشجو دارد.

 

  1. دانشگاه آنکارا (Ankara University)

دانشگاه آنکارا دولتی است و در شهر آنکارا قرار دارد؛ شرط تحصیل در این دانشگاه این است که در یکی از آزمون های YOS و یا SAT حد نصاب لازم را کسب کنید. سطح علمی این دانشگاه نیز بسیار خوب است.

https://www.aftabir.com/reportages/view/2079/10-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2021-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84