فكر سازماندهي‌كردن خانه و مرتب‌ماندن آن، در افراد واكنش‌هاي مختلفي دارد. برخي مرتب‌ كردن خانه را امري ساده و راحت و البته ضروري مي‌دانند، درحالي‌كه برخي ديگر آن را مانعي پردردسر مي‌دانند. اما مرتب كردن خانه فقط به سازماندهي فيزيكي وسايل خانه‌تان كمك نمي‌كند، بلكه اعتماد ‌به نفس شما را افزايش مي‌دهد و زندگي‌تان را بهتر مي‌كند. اين كار باعث مي‌شود كه ذهن مثبتي داشته باشيد (چيزي كه بسياري از ما اين روزها بيشتر از هميشه به آن احتياج داريم). در اين مقاله از چطور، 6 روش ساده براي سازماندهي و مرتب كردن خانه پيشنهاد شده است كه مطالعه? آنها خالي از لطف نيست.

برای نظافت خانه و محل کارتان میتوانید از وب سایت خدماتی مهرگان کمک بگیرید. اطلاعات بیشتر


وقتي همه? وسايل خانه سر جاي خود قرار داشته باشند، مشكلات روزمره راحت‌تر حل مي‌شوند؛ مثلا موقع نياز به باتري نو براي كنترل از راه دور، خيلي سريع و بدون دردسر آن را پيدا مي‌كنيد. درضمن توانايي برطرف‌كردن اين مشكلات ساده و كوچك باعث مي‌شود كارهايتان را به‌خوبي انجام ‌دهيد. همچنين از اينكه مي‌دانيد دقيقا كجاي خانه به‌دنبال وسيله? موردنظرتان باشيد، حس مي‌كنيد همه‌چيز تحت‌كنترل‌تان است.

كري پيپلز، مالك شركت neatsmart در آتلانتا كه در زمينه سازماندهي و مرتب كردن خانه فعاليت مي‌كند، برخي از مهم‌ترين رازهاي مرتب نگه‌داشتن خانه را با شما در ميان گذاشته است تا بتوانيد خانه‌اي مرتب و درنتيجه ذهن سالم‌تري داشته باشيد.

با استفاده از رازهاي زير مي‌توانيد فضاي محيط زندگي‌تان را هر روز مرتب و خوب نگه داريد:

1. نترسيد و احساس گناه نداشته باشيد
پيپلز مي‌گويد: «مرتب‌نبودن ايراد و مشكل نيست. درحقيقت منظم بودن مهارتي نيست كه همه? مردم از اول با آن متولد شوند، بلكه چيزي است كه بايد آن را ياد گرفت.»

او توضيح مي‌دهد كه ديدن آشفتگي‌ها و درهم‌وبرهم‌ بودن وسايل خانه، برخي از افراد را طوري به وحشت مي‌اندازد كه نمي‌دانند بايد از كجا شروع كنند. در واقع گاهي‌اوقات به‌دليل اينكه نمي‌دانيد قدم بعدي‌تان چيست، برايتان راحت‌تر است كه اصلا هيچ كاري نكنيد.

آهسته كاركردن و هنگام كار با خود مهربان‌بودن، بخشي از ترس مرتب‌ كردن خانه را از ميان برمي‌دارد. پيپلز مي‌گويد: «مضطرب نشويد و با خودتان مهربان باشيد.»

درضمن دورريختن برخي از وسايلي كه به آنها دل‌بستگي عاطفي داريم، ممكن است موجب احساس گناه و شرمندگي در ما شود. در اين‌گونه مواقع، وقتي تصميم مي‌گيريد وسيله‌اي را دور بريزيد، احتمال دارد به ياد دوستتان يا يكي از اعضاي خانواده بيفتيد كه آن وسيله را به شما هديه داده است. دورانداختن آنها حتي اگر ازمدافتاده يا شكسته باشد، سخت و ناراحت‌كننده شود.

اين احساس گناه براي دورريختن لباس‌هايي هم وجود دارد كه براي موقعيت‌هاي خاصي مانند دوران ماه‌عسل خريده‌ايد. باوجوداينكه احتمال دارد هرگز آن لباس‌ها را نپوشيد و ديگر مناسب نوع پوشش يا اندازه? فعلي‌تان نباشد، باز هم نمي‌توانيد آنها را دور بريزيد.

در اينجا پيپلز توصيه‌اي مي‌كند: «هر لباسي را كه ديگر اندازه‌تان نيست، حتما دور بريزيد.». اگر هم لباسي را خيلي دوست داريد كه اندازه? فرد ديگري است، آن را به او هديه دهيد. همچنين مي‌توانيد آن لباس را در سايت‌هاي فروش وسايل دست‌دوم بفروشيد.

2. برنامه‌ريزي كنيد
درست است كه اين روزها بسياري از برنامه‌هاي زندگي‌مان تغيير كرده است، اما هنوز هم به وجود ساختاري در زندگي خود نيازمنديم. انسان به‌طور طبيعي در پي احساس موفقيت و كامل‌شدن است؛ حال مي‌خواهد اين كار با حل جدول كلمات متقاطع انجام شود و يا يادگيري مهارتي جديد يا سازماندهي و مرتب كردن خانه.

براي منظم نگه‌داشتن خانه، برنامه و فهرست كار داشته باشيد. در آن صورت، هر وقت كاري از كارهاي فهرست‌تان را انجام دهيد، احساس مفيدبودن مي‌كنيد. يادتان باشد كه لازم نيست برنامه ريزي تان بسيار دقيق و سخت‌گيرانه باشد. اين برنامه فقط بايد طوري باشد كه احساس كنيد روي زندگي و مشكلات روزمره‌تان تسلط داريد.

3. برنامه‌هاي 15دقيقه‌اي داشته باشيد
براي اينكه بتوانيد از شر خانه? نامنظم و نامرتب رها شويد و كارهاي روزمره‌تان را به‌سرعت انجام دهيد، هر روز بخشي از كارهاي مربوط به خانه را انجام دهيد. انجام‌دادن يك كار از فهرست كارها، مي‌تواند احساس موفقيت به شما بدهد؛ تا جايي‌ كه براي انجام‌دادن يك كار كوچك ديگر در روز بعد، پر از انگيزه شويد. اين كارهاي كوچك مي‌توانند به سادگيِ مرتب‌كردن ايميل‌ها، سازماندهي كشوي جوراب، تميز‌كردن جعبه? داروها يا شستن سينك كثيف ظرف‌شويي باشد.

4. تقسيم وظايف بزرگ به بخش‌هاي كوچك
براي اينكه كارهاي بزرگ باعث وحشت شما نشوند، از كارهاي كوچك شروع كنيد؛ مثلا هنگام مرتب‌كردن آشپزخانه، ابتدا ظرف‌هاي كثيف را بشوييد يا اول وسايل تاريخ‌مصرف‌گذشته را دور بريزيد يا از شر وسايلي خلاص شويد كه معمولا پاي ثابت طبقه‌هاي كابينت‌تان هستند اما از آنها استفاده نمي‌كنيد. اگر اين وسايل قابليت اهدا دارند، آنها را به خيريه‌ها هديه بدهيد. سپس روز بعد بقيه? وسايل را مرتب كنيد (مثل مرتب‌كردن مواد خوراكي صبحانه، ادويه‌ها و حبوبات و قراردادن آنها در قفسه‌هاي مجزا).

پيپلز مي‌گويد كه هنگام مرتب‌كردن كمد لباس‌هايتان، ابتدا سبك زندگي و مدل لباس‌هايي را كه اين روزها مي‌پوشيد، در نظر بگيريد. آيا كمد لباستان معرف سبك‌ زندگي‌تان است؟ سبك زندگي به‌اندازه? بدن و حتي محيط‌هاي كاري‌مان پس از مدتي تغيير مي‌كنند؛ بنابراين فقط لباس‌هايي را نگه‌داريد كه برايتان مهم‌اند و آنها را دوست داريد.

پيپلز مي‌گويد: «هرگز در بند اين فكر نباشيد كه ممكن است لباسي را در آينده بپوشيد. به‌جاي اين‌ كار از آنچه كه امروز هستيد و مي‌خواهيد باشيد، بدون هيچ قضاوتي لذت ببريد.» بهتر است بگذاريد ديگران هم از پوشيدن برخي از لباس‌هايتان لذت ببرند.

5. از كودكانتان كمك بگيريد
آموزش سازماندهي و مرتب كردن خانه به كودكان هيچ‌گاه دير نيست. بنابراين اگر در منزلتان كودك، نوه، خواهر يا برادرزاده‌اي داريد، از آنها در مرتب كردن خانه كمك بگيريد.

پيپلز مي‌گويد: «جمع‌كردن وسايل را به نوعي بازي تبديل كنيد.» تشويق كودكان به مشاركت در سازماندهي و مرتب كردن خانه كمك مي‌كند كه كمال گرايي را كنار بگذاريد، قدر تلاش‌هاي كودكانتان را بدانيد و براي آنها ارزش قائل شويد.

هرچه بيشتر كودكان را در امور مرتب‌سازي خانه شريك كنيد و به آنها كمك كنيد كه خلاقانه بينديشند، آنها بيشتر به كمك‌كردن تمايل پيدا مي‌كنند.

6. وسايلي را كه نمي‌خواهيد، هديه كنيد يا بفروشيد
اكنون كه كابينت‌ها و كمدهاي خود را تميز كرده‌ايد، آخرين مرحله، منظم‌كردن وسايل قديمي‌تان است. براي خلاص‌شدن از وسايلي كه نمي‌خواهيد، از حلقه? دوستان و اعضاي خانواده‌تان شروع كنيد. از آنها بپرسيد كه آيا از ميان وسايلي كه شما نمي‌خواهيد، چيزي لازم دارند يا خير. البته به وسايل‌ مربوط به ارثيه? خانوادگي توجه بيشتري كنيد.

همچنين مي‌توانيد برخي از وسايل‌ منزلتان را به خيريه ببخشيد. هديه‌دادن چيزي به كسي كه به آن وسيله نياز دارد، احساس خوبي به شما مي‌دهد. درنتيجه راحت‌تر مي‌توانيد از برخي از وسايل خانه‌تان دست بكشيد.