سازوکار هزینه کوچینگ چگونه است؟

در بسیاری از حوزه‌های خدمات حرفه‌ای، تعرفه یا قیمت یا هزینه آن خدمت تابع پارامترهای مختلفی است. اینکه:

برای رسیدن به درجه‌ای از حرفه‌ای بودن چه مسیری طی شده؟

برای رسیدن به این درجه چه زمانی صرف شده؟

هزینه آموزش‌های تخصصی برای این مسیر چقدر بوده؟

تجربه فرد ارائه کننده چقدر است؟

و.....

در نتیجه، این پارامترها هستند که هزینه دستیابی به موقعیت محاسبه می شود. بر اساس این محاسبه است که می‌توان بر روی خدمت مورد نظر نیز ارزش گذاری کرد.

آیا می دانید بیزینس کوچینگ چیست؟ برای دانستن این سوال به وب سایت آرش اسماعیلی مراجعه کنید.

کلیک کنید

فرض ما بر این است که ما با پدیده تقلب طرف نیستیم. اینکه فردی بدون داشتن صلاحیت‌های لازم خود را متخصص در کاری بداند بحثی است که در جای خود باید به آن پرداخته شود.

هزینه کوچینگ را چه کسی تعیین می‌کند؟

شاید پاسخ بسیاری از افراد، این باشد که معمولا فروشنده و ارائه کننده یک محصول یا خدمت باید تعرفه خود را اعلام کند. البته من هم با این گزاره موافقم. به همین دلیل خدمات گوچینگ خود را به شکل بسته خدمات کوچینگ طراحی و هزینه کوچینگ در هر بسته را به وضوح اعلام کردم.

اما برخی معتقدند که مشتریان یک کالا یا خدمت هستند که قیمت را تعیین می‌کنند. به عبارتی، این افراد معتقدند هر چیزی همان میزان ارزش مبادله‌ای دارد که که مشتری حاضر است برای آن پول پرداخت کند.

قصد ندارم این نگاه را به چالش بکشم ولی این رویکرد را در بسیاری از خدمات، معتبر نمی‌دانم. ضمن اینکه باید به تفاوت در نحوه ارائه یک خدمت، زمان، مکان، میزان اطلاع مشتری و نیاز مالی ارائه کننده و مشتری در زمان توافق یا انعقاد قرارداد نیز دقت کرد. فعلا، موضوع رقابت و ترفندهای بازاریابی را در این بحث نادیده گرفتم.

بنابراین عوامل زیادی در قیمت گذاری تأثیرگذار هستند و طرفین یک توافق یا قرارداد می‌توانند آن را تغییر دهند. همانگونه که عوامل مختلفی بر نحوه قیمت گذاری خدمات کوچینگ تأثیر می گذارد، مشتریان هم می‌توانند هزینه کوچینگ را بر اساس سطح تجربه و تخصص کوچ تعیین کنند.

رقابت تجربه با هزینه

بدیهی است متخصصان جوان یا بنیانگذاران شرکت‌های نوپا به دلیل اینکه هنوز سهمی از یک بازار ندارند، ممکن است خدمات خود را با نرخ کمتری ارائه کنند. این افراد یا موسسات احتمالاً انعطاف‌پذیری بیشتری هم در نحوه پرداخت نشان می‌دهند. حتی ممکن است با هوشمندی و استفاده از ابزارهای جدیدتر، انتظارات مشتریان خود را بهتر از سایرین در نظر بگیرند و قیمت گذاری خود را متناسب کنند.

در این شرایط، تجربه، سایر تخصص‌های کوچ، سوابق علمی و اجرایی، در دسترس بودن، پشتیبانی، گواهینامه‌های آموزشی و صلاحیت‌های تایید شده، می‌توانند به جلب اعتماد مخاطب کمک کنند.

هزینه کوچینگ با تجربه کوچ رابطه مستقیم دارد.

قبل از شروع فرایند کوچینگ به این سوالات پاسخ دهید:

برای شما که علاقه‌من به دریافت خدمات کوچینگ هستید، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام برنامه‌ریزی مالی خود در مورد آنها فکر کنید. مثلا”:

آیا الویت شما در حال حاضر، کسب تجربه است یا تسریع در رسیدن به اهداف؟

خودتان بدون استفاده از کوچ یا مشاور، چه مدت زمانی را حاضرید برای برنامه‌ریزی و رسیدن به اهداف خود هزینه کنید؟

توانایی، تجربه و تخصص شما در برنامه‌ریزی و پایش مسیر توسعه فردی و سازمانی چیست؟

آیا به اینکه هر متخصصی برای یادگیری و کسب تجربه، از عمر و پول خود هزینه کرده اعتقاد دارید؟

برای استفاده از دانش و تجربه دیگران چه ارزشی قائل هستید؟

چند درصد از سایر خدمات نرم‌افزاری که در حال حاضر استفاده می‌کنید، رایگان است؟

مجموع اعتبار مالی شما برای برنامه‌ریزی آینده خودتان چقدر است؟

چه کسی هزینه‌های آموزش و مشاوره شما را پرداخت می‌کند؟

آیا شما هم خدمات یا محصولات خود را به صورت رایگان ارائه می‌کنید؟

سایر دوستانتان که شرایط مشابه شما داشتند، برای خدمات مشابه چه هزینه‌هایی کرده‌اند؟

انتظارات شما از دریافت خدمات مشاوره، تسهیلگری، منتورینگ و کوچینگ چیست؟

و سوالات دیگری که در این مورد ممکن است مطرح شود.

منبع:

https://www.linkedin.com/pulse/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%88%DA%86%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-asghar-fazel?trk=pulse-article_more-articles_related-content-card